El risc de sobredosi per drogues estimulants

El risc de sobredosi per drogues estimulants

Segons un estudi presentat en el marc de la 25 Conferència Internacional sobre Reducció de Danys (HR17, en les seves sigles en anglès), que va tenir lloc aquest passat mes de maig a Montreal (Canadà), l’ús de drogues estimulants pot provocar sobredosi. Es tracta d’un conjunt de símptomes físics i psiquiàtrics la problemàtica sovint ha estat invisibilitzada a la comunitat de reducció de danys.

Els programes de reducció de danys han centrat la seva atenció en els casos de sobredosi pel consum d’opiacis oblidant que un altre tipus de drogues com les estimulants (cocaïna i amfetamines) també poden provocar simptomatologia semblant a l’experimentada en casos de sobredosi per opiacis.

Un equip d’investigadors de l’Institut de Recerca i Avaluació del Pacífic dels Estats Units va dur a terme un estudi a la ciutat de Fresno (Califòrnia, EUA) que compta amb 500.000 habitants i una alta prevalença d’usuaris de drogues. No obstant això, disposa d’escassos programes d’intercanvi de xeringues.
L’estudi, que va comptar amb 494 participants, tenia com a criteris d’inclusió ser major de 18 anys i haver consumit drogues injectables en els últims 30 dies. Del total, el 62% eren homes i majoritàriament d’ètnia blanca (43%) o d’origen llatí (39%). La mitjana d’edat va ser de 46 anys i, de mitjana, la mitjana d’edat des de la primera injecció va ser 22 anys.

Durant l’estudi es va administrar una enquesta amb l’objectiu de recollir informació sobre dades demogràfiques, així com sobre la història de l’ús de drogues i els casos de sobredosi. Als inscrits també se’ls va preguntar pels seus coneixements sobre el VIH i el virus de l’hepatitis C (VHC) i se’ls van realitzar tests de proves ràpides per a les dues infeccions. El període de recollida de dades va durar aproximadament 3 mesos i a cada participant se li va recompensar amb 40 dòlars per la seva participació.

Segons la informació recollida, l’heroïna va ser la droga més utilitzada tant en el passat com en l’últim mes (87% i 83%, respectivament), seguida de la metamfetamina (76% i 60%, respectivament). Alguns dels participants van referir fer un ús de drogues combinat d’heroïna i metamfetamina (59% en el passat i 40% en l’últim mes) o speedball, és a dir heroïna i cocaïna combinades (59% i 23%, respectivament). L’ús d’opioides per prescripció mèdica o d’un altre tipus d’estimulants diferents de la metamfetamina va ser rarament referit.

Als participants també se’ls va preguntar si havien experimentat sobredosi a causa de l’ús d’estimulants com la metamfetamina o la cocaïna. En estudi, es va definir sobredosi com a símptomes físics greus o episodis d’inestabilitat mental a causa d’abusar d’estimulants. Entre els símptomes físics s’inclou sensacions semblants a les d’un atac de cor, convulsions, calor excessiva que la persona considera que és causa de l’ús d’estimulants. Com a símptomes mentals s’inclouen el pànic extrem, la paranoia, l’ansietat, l’agitació, la al·lucinacions o la psicosi.

El 39% dels participants va referir haver experimentat alguna vegada sobredosi per estimulants sent un 10% els que l’havien experimentat en els últims tres mesos. Malgrat que un major nombre de persones havia tingut una sobredosi per opiacis en el passat (46%) només un 6% ho havia experimentat en els últims mesos. La mitjana d’episodis d’ambdós tipus de sobredosi per participant va ser de 3.

Un de cada cinc participants va referir haver experimentat sobredosi tant per estimulants com per opiacis. A més, més de les tres quartes parts va explicar haver consumit metamfetamina els dies previs a l’últim episodi de sobredosi. No obstant això, gran part d’ells va referir haver consumit també heroïna (41%), cocaïna (21%) i altres drogues (25%).

Els participants que van experimentar sobredosi per drogues estimulants van descriure una àmplia varietat de símptomes, tenint com a mitjana 9 d’ells: elevada freqüència cardíaca (86%); augment de la temperatura (76%); ansietat extrema (72%): respiració irregular o dificultat per respirar (71%); pànic (68%); hipervigilància (67%); agitació extrema (64%); paranoia extrema (51%); quedar-se adormit o desmaiar-(46%); dolor al pit o opressió (44%); nàusees o vòmit (43%); al·lucinacions (40%); espasmes o rigidesa en les extremitats (34%); símptomes visuals com a visió de túnel (25%); sentir-paralitzat mentre s’està despert (26%); convulsions (17%); sentir-a la vora d’un atac de cor (6%). En general, les persones van relatar estar acompanyades en l’últim episodi de sobredosi ja fos per amics, companys o per la parella. No obstant això, el 27% es trobava sol. Només el 18% va ser atès per una ambulància i el 25% va acudir a l’hospital.

L’equip d’investigadors assenyala que la gran varietat de símptomes que es poden experimentar durant la sobredosi per substàncies estimulants, que sovint es solapen amb la simptomatologia provocada per altres patologies dificulta realitzar un diagnòstic correcte.  A més, la majoria de persones en aquestes situacions no sap en quin moment trucar als serveis d’emergència o acudir a urgències.

Els resultats del present estudi posen de manifest la importància d’incorporar en els programes de reducció de danys informació sobre la sobredosi per substàncies estimulants, com detectar-la i què fer en aquesta situació.

Deixa un comentari

Close Menu